Sanal gerçeklik dünyasına hızlı bir giriş yapan Oculus Rift’in piyasaya çıkmasının ardından yaklaşık 1,5 yıl geçti. Bu sürede de bir çok gelişme oldu… Oculus VR şirketi Kickstarter’da 2.4 milyon dolar topladıktan -sadece- 18 ay sonra Facebook tarafından 2 milyar dolara satın alınırken; Wolfenstein, Doom ve Quake serilerinden tanıdığımız efsane oyun programcısı John Carmack ekibe katıldı. Bu esnada Oculus VR ekibi de boş durmadı ve Rift üzerinde birtakım geliştirmeler yaptı. Bu geliştirmeler sonucunda da Oculus Rift’in yeni sürümü olan Development Kit 2 ortaya çıktı. Development Kit 2’de ilk sürüme göre birçok yenilik mevcut. Ancak, yeni sürüme geçmeden ilk sürümün sahip olduğu özelliklere bir göz atalım.

Development Kit 1

  • Düşük Gecikmeli 360o İzleme Teknolojisi: Oculus Rift kafa hareketlerinizi izlemek için özel bir izleme teknolojisi kullanıyor. Böylece siz kafanızı hangi yöne çevirirseniz bu hareket direk oyuna aktarılıyor. Yani gerçekte hayatta etrafa nasıl bakıyorsanız, Oculus Rift sayesinde sanal dünyada da bunu aynı şekilde gerçekleştiriyorsunuz.
  • Stereoskopik 3D Görüntü:  Oculus Rift, mükemmel bir derinlik, ölçek ve uzaklık açısı ile televizyon ve filmlerdekinden farklı bir stereoskopik 3D görüntü meydana getiriyor. İki göz için de eşsiz ve paralel görüntüler sunularak sağlanan bu görüntü, gerçek hayatta gözlerin görüntüleri algılama şekliyle aynı hissi yaşatıyor.
  • Geniş Görüş Alanı: Oculus Rift yaklaşık olarak 100o‘lik görüş açısı sunuyor. İnsanın binokular görüş alanının 120 derece olduğu düşünüldüğünde gerçeğe çok yakınlaştığı söylenebilir.
Development Kit 1 ve Kontrol Kutusu

Development Kit 1 ve Kontrol Kutusu

Development Kit 2

Yukarıdaki özelliklere ek olarak Development Kit 2’de yer alan yenilikler şu şekilde:

  • Düşük Gecikmeli Konumsal İzleme: Ekip, ilk sürümdeki izleme teknolojisinde bazı geliştirmeler yapmış ve daha iyi bir deneyim için harici bir izleme cihazı geliştirmiş. Bu cihaz Development Kit 2 ile birlikte kullanıcılara ulaşıyor.
  • Düşük Kararlılıklı OLED Görüntü: Hareket bulanıklılığının ve titreşimin ortaya çıkardığı sorunları gidermek için düşük kararlılıklı OLED görüntü kullanan Development Kit 2, bu sayede gözle görülür biçimde daha stabil bir görüntü sağlıyor.
  • Dahili Gecikme Kontrol Cihazı: Development Kit 2’nin içine gömülü gerçek zamanlı, mikrosaniye duyarlılıklı, foton hareketi gecikmesini ölçen kontrol cihazı sayesinde sanal gerçeklik deneyiminin optimizasyonu sağlanıyor.
  • Motor Entegrasyonları: Unreal Development Kit, Unreal Engine 4 ve Unity 4 için ezber bozan motor entegrasyonları içeren Oculus SDK’sı, sanal gerçeklik oyunu geliştirmeyi daha hızlı hale getiriyor.
  • Oculus SDK: İlk sürümde olduğu gibi herkese açık olan dökümantasyonlar, çeşitli örnekler ve kaynak kodları içeren SDK ile birlikte geliyor. Windows, Mac OS X ve Linux’u destekliyor.
  • Yeni Tasarım: Development Kit 2 ile birlikte Oculus Rift’in görünümünde de değişiklik yapılmış. İlk sürümdeki keskin hatların aksine, yeni sürüm daha yumuşak bir görünüme sahip. Cihaz mümkün olduğunca hafif ve konforlu tasarlanmaya çalışılmış.
  • Kontrol Kutusu Yok: İlk sürümde mevcut olan ve gerekli bağlantıların yapılmasını sağlayan kontrol kutusu ise bu sürümde yok.

Development Kit 2

Özellikler

  • Görüntü: 960 x 1080 çözünürlük (her göz için ayrı ayrı), düşük kararlılık (azaltılmış hareket bulanıklılığı ve titreşim), konumsal izleme, 75 Hz yenileme hızı,
  • Görüş Optikleri: 100o görüş açısı,
  • Arabirimler: 25 cm kablo (çıkarılabilir), HDMI 1.4b, USB 2.0,
  • Dahili İzleme: Dahili izleme sensörleri (jiroskop, ivmeölçer ve manyetometre), 1000 Hz yenileme hızı,
  • Konumsal İzleme: Yakın kızılötesi CMOS sensörü, 60 Hz yenileme hızı,
  • Ağırlık: 440 gram (kablolar dahil değil),
  • Dahili Aksesuarlar: HDMI-DVI dönüştürü, DC güç adaptörü, elektrik fişi, miyop lens kapakları, lens temizleme bezi.

Geliştirilmiş Sürüm, Aynı Fiyat

Development Kit 1’de gecikme kontrol cihazı bulunmadığı için bu sürüme sahip kişilere bunu harici olarak sunan firma, cihazın fiyatını 100$ olarak belirlemiş. Bunula birlikte Development Kit 1’in satışı tamamen sonlandırılmış durumda. Development Kit 2’de ilk sürüme göre bazı yenilikler olmasına rağmen cihaz ilk sürümle aynı fiyata sahip, yani 350$. Sipariş sayfasına buradan ulaşabilirsiniz. Hala üzerinde geliştirmeler yapılan Rift’in son kullanıcı sürümünün 2015 yılında çıkması bekleniyor.

Facebook, Oculus Rift’te Hata Bulanı Ödüllendirecek!

Amerikalı girişimci Palmer Luckey’nin mimarı olduğu Oculus Rift, bir Kickstarter projesi olarak ortaya çıktı. Kickstarter’da 250.000$ hedefiyle yola çıkan Rift, kampanya sonunda yaklaşık 2.5 milyon dolarlık bir fon topladı. Oculus Rift’e Kickstarter üzerinden destek verenlerden biri de Minecraft’ın yaratıcısı Markus Persson’dı. Hatta Minecraft’a Oculus Rift desteği de gelecekti. Ancak geçtiğimiz Mart ayında Oculus VR’ın Facebook’a satılması, Oculus Rift’e Kickstarter üzerinden destek veren çoğu kişide olduğu gibi Markus Persson’ın da tepkisini çekti ve Minecraft ile Oculus arasındaki anlaşmayı bozdu. Bununla birlikte Oculus Rift Battlefield, Call of Duty, BioShock, Left 4 Dead,  Half-Life 2 ve Skyrim gibi birçok ünlü oyunu halihazırda destekliyor. Ayrıca Oculus ilerleyen dönemlerde piyasaya çıkacak oyunların direkt olarak Oculus Rift’e uyumlu olmasını sağlayacak bir SDK üzerinde çalışıyor.

Oculus Rift ile ilgili bir başka gelişme de, geçtiğimiz günlerde Facebook’un “Bug Bounty” programına Oculus Rift’i de dahil ettiğini duyurmasıydı. “Bug Bounty”, programcıların Facebook’taki hataları bulması ve bunun sonucunda programcıya para ödülü verilmesi şeklinde yürüyen bir program. Facebook, bu proje kapsamında Oculus Rift’te bulunacak en ufak yazılım hatası için bile 500$ ödeyeceğini belirtti. Hatanın önemiyle doğru orantılı olarak ödenecek para miktarı da artacak.

Oculus Rift Ekran Görüntüsü

Oculus Rift’in Ekran Görüntüsü

Sanal Gerçeklikte Yeni Bir Dönem

Son birkaç yıldır özellikle Oculus Rift sayesinde aşina olduğumuz sanal gerçekliğin geçmişi 1950’lere dayanıyor. Mevcut teknolojilerle son kullanıcıya yönelik uygun fiyatlı bir cihaz yapmak pek mümkün olmadığından, bunca yıl sanal gerçeklik geri planda kalmış. Oculus’un amacının ise en başından beri son kullanıcıya yönelik rahat giyilebilir ve erişilebilir fiyatlı bir cihaz yapmak olduğu belirtiliyor. Son yıllarda müthiş bir hızla gelişen teknoloji ve buna bağlı olarak ucuzlayan donanım fiyatları sayesinde bunu başardıklarına; ve sanal gerçeklikte yeni bir dönemi başlattıklarına tanık oluyoruz.

Oculus Rift’in büyük başarısının ardından sanal gerçeklik alanındaki çalışmaların sayısı da hızla arttı. Kickstarter’dan gördüğümüz Virtuix Omni ve Control VR gibi projeler buna örnek verilebilir. Sanal gerçekliğin, teknolojinin parlayan yıldızlarından biri haline gelmesi teknoloji devlerinin de gözünden kaçmadı. Sony, PS4 ile uyumlu Project Morpheus adlı sanal gerçeklik cihazının üstünde çalışmalarına devam ediyor. Samsung’un Eylül ayında gerçekleştirilecek olan IFA 2014 etkinliğinde kendi sanal gerçeklik cihazını tanıtması bekleniyor. Google ise DIY (Do it yourself) sanal gerçeklik cihazını, yani Google Cardboard‘u Google I/O’ya katılan geliştiricilere ücretsiz dağıttı. Son olarak ise Microsoft’un Oculus benzeri bir HMD VR patenti aldığı ortaya çıktı.

Sanal gerçeklikle ilgili daha fazla bilgi edinmek için sitemizde yer alan sanal gerçeklik rehberini inceleyebilirsiniz. Oculus Rift hakkında detayları gün geçtikçe paylaşıyor olacağız.

Görsel Kaynak: forbes.com

İlk Sen Öğren!

En son gelişmeler, etkinlikler, ürün deneme günleri ve kapsamlı listeler...

Söz veriyoruz, seni rahatsız etmeyeceğiz!