Ülkemizde IoT alanında çok sayıda startup bulunmakta ve gün geçtikçe sayıları da artıyor. Tabtoy da bu MadeInTurkey startuplardan biri. 2014 yılı İTÜ Çekirdek birincisi olan Tabtoy’un kurucularından olan Onur Yıldırım’a merak ettiklerimizi sorduk.

– Tabtoy nasıl ortaya çıktı?

Biz bu projeye Rahim Öner ile birlikte başladık. Aynı şirkette aynı proje üzerinde çalışıyorduk. Ben elektronik donanım konusunda, Rahim’in ise gömülü yazılım konusunda uzmanlığı bulunmakta. İkimiz de girişimci olmak, kendi işimizi yapmak istiyorduk. Bunun için de doğru fikre ve bize yol gösterecek insanlara ihtiyacımız vardı. Ben İTÜ Elektronik Mühendisliği’nden mezunum ve İTÜÇekirdek bir şekilde kulağıma çalınmıştı. Bu programı Rahim’e anlattım ve ikimiz de birşeyler yapmak için heyecanlanmaya başlamıştık. Başlangıç ekibini kurduk, yol gösterici bir program bulmuştuk ve tek eksik doğru fikirdi. Bu da yaklaşık 1,5 ayımızı aldı. Farklı sektörlere baktık ve hep somut şeyler üzerine yoğunlaşıyorduk; çünkü uzmanlık alanımız IOT derken, Rahim çocuklara bir top yapalım bir sürü de sensör olsun onunla oynasınlar diyordu ama altını dolduramadık. Bu şekilde oyuncakçı gezmeye başladık. Sektörde gördük ki oyuncakçılardaki oyuncaklar benim küçüklüğümdeki oyuncaklardan hiç de farklı değildi. Hayatımızın her alanına bir şekilde “akıllı” cihazlar girmişti ama burada teknolojik bir oyuncak göremiyorduk ve buraya yoğunlaşmaya karar verdik. Bir akşam yine bir fikir bulmak için buluştuğumuz Beşiktaş’daki bir kafede, çocukların bilgisayar oyunlarına bağımlı olduğundan ve oyuncakların “akıllı” olmayışından yola çıkarak akıllı cihazlarla oyuncakları birleştirme fikri ortaya çıktı. İlk çıktığında fikir o kadar ham haldeydi ki evet güzel bir şey vardı burada ama tam olarak neler yapabiliriz yine de tam netleştirememiştik kafamızda. İTÜÇekirdek başvuru sürecinde yaklaşık 1 ay boyunca fikri bir animasyona dökmeye çalıştık. Aşağıda hiçbir yerde olmayan ilk fikir animasyonuna ulaşabilirsiniz.

https://drive.google.com/open?id=0B5K4Vg5GaZnoWENiMmZHMzFVdFU

Bu şekilde İTÜÇekirdek süreci boyunca aldığımız eğitimlerle fikir bu halini aldı ama son hali demiyorum; çünkü aslında fikir hala genişleyerek büyümekte. Şu anda Tabtoy’u gelecekteki “Tabtoy” haline getirmeye yardımcı bir kişi daha eklendi. Oyun sektöründeki deneyimiyle Cem Nahit Köne de ekibe dahil oldu ve projenin oyun tarafını o yönetmektedir.

– Tabtoy tam olarak ne yapar?

Tabtoy, gerçek hayattaki oyuncaklara akıllı cihaz üzerinde etkileşim yeteneği sunarak hayat verir. Ayrıca sanal ortamdaki 2 boyutlu oyun karakterleri ve nesnelerine ise çocuğun gerçek hayatta ulaşabileceği bir somutluk vermektedir. Hedef kitlesi başlangıçta 3-8 yaş grubudur. Onların motor becerileri, el – göz koordinasyonu ve bilgisayar oyunlarına kıyasla 3 boyutlu algılarını geliştirir. Cihaz gerçek ortamda 10 tane farklı oyuncak materyalinin konum ve açı bilgilerinden yararlanarak çocuklara farklı bir oyuncak oynama deneyimi sunar. Bu oyun esnasında çok sayıda oyuncak aynı anda oynanabildiği için iki çocuk tek bir Tabtoy üzerinde birlikte oynayabilmektedirler, yani sosyal bir oyuncaktır. Bu da aslında sosyalleşme, yardımlaşma gibi duygularının gelişmesine olanak tanımaktadır.

– Tabtoy nerelerde bulunmayı hedefliyor? Yurtdışında satış planı var mı?

Tabtoy başlangıçta B2B ile piyasaya çıkmayı hedefliyor. Bu noktada anaokullarına yönelmiş durumdayız. Pilot anaokulu testlerimizi Bahçeşehir Koleji’nin yeni açılacak Dragos Kampüsü’nde gerçekleştireceğiz. Buradan aldığımız geri bildirimlerle de ürünümüzü seri üretime hazırlayıp, 2016’nın ilk çeyreğinde satışa geçmeyi planlamaktayız. Tabii ki ürün yurtiçinde kendisini kanıtladıktan sonra yurtdışına açılmayı planlamaktayız. Tabtoy konsepti dünyada da yeni bir pazar ve eğer Türkiye’de başarılı olursak yurtdışında başarılı olmamak için hiçbir nedenimiz yok. Ayrıca planlarımıza göre Ocak 2016’da Kickstarter kampanyasının start’ını vermeyi planlamaktayız. Ancak oradaki hedef kitlemiz ve ürünümüz Türkiye’dekinden çok farklı hedef kitle ve ürün olacak.

Bunun yanında Tabtoy’a oyun geliştirmek isteyen ekipler bize internet sitemiz üzerinden başvuruda bulunabilirler ve developer edition ürününü satın alabilirler.

–  Tabtoy çocukların gelişiminde neyi amaçlıyor?

Tabtoy öncelikle okul öncesi çocukların teknolojiyle sağlıklı bir şekilde etkileşime girmesini hedefliyor. Yapılan araştırmalar ekrandan gözlerini ayırmadan akıllı cihaz, TV gibi cihazların başında zaman geçiren çocukların dikkat, el göz koordinasyonu ve motor beceri eksikliği gibi sorunlarının ortaya çıktığını gösteriyor. Tabtoy ise çocuklar bu cihazlarla vakit geçirirken sağlıklı vakit geçirmelerini sağlıyor. Tasarlanan oyunlar çocukların pedagojik gelişimine uygun ve ana okulu müfredatını takip etmektedir. Çocuğun birden çok duyusuna aynı anda hitap etmektedir.

‘’Özellikle okul öncesi çağda kavrama, üç boyutlu algılama, ince motor becerilerini geliştirmeye

yardımcı bir oyuncak.’’ Oyun terapisti ve Psikolog, Sezgi Şentürk 

http://haber.star.com.tr/yazar/dijital-oyunlarda-yeni-cag/yazi-980087

– Kullanıcıların tepkileri neler oluyor? Sizi en çok şaşırtan ne oldu?

Biz bu oyuncağı tasarlarken sosyal oynamanın bu kadar önemli bir faktör olacağını tahmin etmemiştik. Evet çocuklar Tabtoy’a bayılıyorlar! Ancak arkadaşlarıyla birlikte oynadıkları için daha da çok bayılıyorlar ve ekip içinde hareket etmenin duygularını da paylaşıyorlar. Biz İTÜÇekirdek yarışması için Beylikdüzü’ndeki Nar Anaokulu’na video çekimine gittiğimizde çocukların seveceklerini tahmin ediyorduk ama Tabtoy oyunu bittiğinde üzüleceklerini, “Abi yine gelecek misiniz?” diyeceklerini ya da Tabtoy’u oynayan çocukların hepsinin bir arada bulunduğu sınıfa girdiğimizde hepsinin yerlerinden kalkıp bizim gitmemize engel olacaklarını tahmin etmezdik. Tabii bunlar da çocuklarla birlikte proje geliştirmenin güzel tarafları.

– İleride Tabtoy nasıl bilinmek istiyor?

İleride Tabtoy nasıl bilinmek istiyordan önce size biraz rakiplerimizden bahsedeyim. Biz “toys to life” segmentinde yer almaktayız. 2011 senesinde Toys for Bob firması ile başlayan bir segment bu, bildiğiniz üzere Skylanders’ın da mucitleri. Toys for Bob Skylanders projesini Activision Blizzard’a sunduklarında Activision çok beğeniyor fikri ve anında satın alıyor firmayı. Cemre Özkurt da karakter tasarımcısı olarak o süre içerisinde katılıyor firmaya ve Skylanders karakterlerini Cemre ve ekibi yapıyor. Fikir aslında somut bir karakterin bir pad üzerine konulunca oyunda canlanması ve o karakterle playstation üzerinde oynanmasından ibaret. Ürün o kadar büyük bir başarıya imza atıyor ki 5-6 cm’lik oyuncakları üst üste dizdiğinizde dünyadan aya bir yol yapabiliyorsunuz. Dünyada satan bütün oyuncaklardan daha fazla satıyor, en bilinen oyuncak Barbie mi? Birkaç katını satıyor. 2015’in ilk çeyreğindeki cirosu 4 milyar USD. Bu başarıyı gören Disney, İnfinity serisi ile pazara giriyor, ardından şimdi Lego da Dimension serisi ile pazara girmeyi hedefliyor. Sonuç olarak pazarın büyüme hızı %21 gibi inanılmaz boyutlarda. Yukarıda bahsettiğim Kickstarter projesini karakter tasarımcısı ve animasyon sanatçısı Cemre Özkurt ile yürütmeyi planlamaktayız. Projeye o da inanmakta ve tüm desteğini vermektedir.

Tabtoy Studios hakkında sizin de aklınıza takılan sorular olursa bizimle levent@teknolo.com adresinden paylaşabilirsiniz.

İlk Sen Öğren!

En son gelişmeler, etkinlikler, ürün deneme günleri ve kapsamlı listeler...

Söz veriyoruz, seni rahatsız etmeyeceğiz!